تبلیغات
.:. بخشداری نوسود .:. - - روستای شـرکــــــــان

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

طراح قالب

 
  سالی که مزین به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است را به ملت سرفراز ایران تبریک عرض می نماییم. / بخشداری نوسود /

منوی اصلی
لینکهای سریع

آرشیو ماهانه
فروردین 1394
اسفند 1393
بهمن 1393
آبان 1393
مهر 1393
شهریور 1393
مرداد 1393
تیر 1393
خرداد 1393
اردیبهشت 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
دی 1392
آذر 1392
آبان 1392
مهر 1392
شهریور 1392
مرداد 1392
تیر 1392
خرداد 1392
اردیبهشت 1392
فروردین 1392
اسفند 1391


آمار بازدید

» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

آخرین اخبار ایران و جهان




 

معرفی روستای شركان


خصوصیات تاریخی روستا و نحوه گسترش روستا در طول تاریخ:

تاریخ دقیق روستا مشخص نیست و دلایلی متقن در دست نیست كه روستا در چه زمانی پایه گذاری شده است. اما آنچه از قدما نقل شده است روستای شركان از جمله قدیمی ترین روستاهای منطقه اورامانات می باشد. وجود سنگ نبشته ها،‌قلعه گاه ها،‌قبرستان ها،‌آب و هوای روستا و سوق الجیشی بودن روستا یعنی محفوظ بودن روستا با كوه های سخت و پرتگاه های خطرناك باعث شده است كه این روستا در دوران های متمادی محل در امان ماندن و مخفیگاه مردم بوده است. از طرف دیگر وجود درختان تنومند از جمله چنار كنار " چشمه پلور" كه شبیه بلور می باشد خود سندی بر قدیمی بودن روستا می باشد. عمر تقریبی این چنار قریب به 500 سال می باشد كه طبق دلایل و شواهد چندین دوران سوخته واز بین رفته و دوباره جوانه زده و رشد نموده است و هم اكنون قامت خسته و افتاده آن نمایانگر این تاریخ تقریبی می باشد.

ملاحظات جغرافیایی روستا :

روستای شركان واقع در 30 كیلومتری شهر نوسود و در شمال غربی شهر پاوه واقع شده است. روستای شركان در دو طرف دره اصلی كه سیلاب های بهاری را از كوه های نودشه و منطقه " مالوس "‌ از وسط روستا به طرف رودخانه سیروان روانه می كند،‌ واقع شده است. شیب روستا حدود 30 درجه می باشد و خانه های ساخته شده در دو طرف به صورت پلكانی می باشد. كوه های شمال روستا به صورت یك قلعه مستحكم روستا را در برگرفته و آن را در طول تاریخ محافظت نموده است و گاهاً ریزش این كوه ها آرامش را از خاطر مردم ساكن این روستا می رباید.

روستای شرکان پل ارتباطی هورامان ایران با عراق بوده است. راه ارتباطی پاوه به بیاره و حلبچه از روستای شرکان و در مسیر پل چوبی که بین روستای ورا و شرکان در منطقه زلته که هم اکنون پروژه بزرگ  سد در آن اجرا می شود می گذشت . این راه اصلی و همیشگی است که زمان قحطی که در زمان قاجار اتفاق افتاد، مردم هورامان عراق و هم چنین استان های کردنشین ایران به طرف این روستا سرازیر شدند تا خود را از گزند قحط سالی رهایی بخشند . شرکان روستایی بود که مملو از محصولات توت، گردو و بلوط بود و به همین علت مردم این محصولات را مایه ی بقای زندگی می دانستند. در مسیر این راه اصلی تعداد زیادی از قبرستانها دیده می شود که در مسیر راه مدفون شده اند اینها دلیلی است بر سوق الجیشی بودن این مسیر و بزرگ راه بودن آن . زیرا مردم زیادی در همان سال قحطی از فرط گرسنگی تلف می شدند و در مسیر راه توسط مردم دفن می شدند.

 باغ های گردو و انار و دیگر درختان متنوع روستا را در برگرفته است. آبشار پلور كه همیشه زینت بخش بوده است در فصل بهار طغیان می كند و موجب شادابی باغداران روستا می شود . (پلور یعنی قلوز، همان آبشار كم ارتفاع است و می توان آن را مخفف بلور هم گفت. )

خصوصیات اجتماعی:‌

میزان رشد جمعیت حدود 3%‌ درصد در طول سه  دهه و تعداد مهاجرین تقریباً‌ 14 درصد،‌در طول سی سال بعد از انقلاب اسلامی ایران می باشد.

عوامل مؤثر در مهاجرت مردم:

میزان تحصیلات جوانان و ادامه تحصیل و جذب آنها در بازار كار خارج از روستا،‌محدودیت مسكن،‌بیكاری و عدم اشتغال زایی باعث مهاجرت مردم روستا شده است،‌به طوریكه جمعیت روستا در مدت 30 سال گذشته سیر نزولی داشته است.

خصوصیات اقتصادی (تعداد جمعیت فعال،‌ درصد بازنشستگان):‌

تعداد جمعیت روستا 700 نفر و تعداد 250 نفر جمعیت فعال  روستا را تشكیل می دهند و تعداد 5% از افراد شاغل بازنشسته شده اند.

ویژگی های روستا:‌

ویژگی های روستا(باغداری، ‌خدماتی،‌ دامداری):

مردم روستا اكثراً رزق و روزی خود را از طریق باغداری تامین می كنند. باغ های روستا اكثراً‌ از درختان انار، گردو،‌ انجیر،‌آلوچه،‌زردآلو و مو تشكیل شده اند. مردم با تعلق خاطر به این باغات كوچك زندگی زیبای خود را با درآمد بخور نمیری تامین می كنند. محصولات باغات به علت عدم وجود یك راه هموار و ماشین رو مناسب از بین می رود و به صورت ضایعات روی دست باغداران می ماند. شغل مردم روستا كمتر خدماتی می باشدو دامداری از جمله شغل های روستا می باشد. كسانی كه قطعه باغی برای امرار معاش ندارند و شغل دولتی را نیز نتوانسته اند به دست آورند دنبال پرورش دام در كوه های اطراف روستا هستند. بز از جمله حیواناتی است كه با بافت روستا سازگاری بیشتری دارد . در گذشته كمتر كسی بود كه چندین بز را در زیر زمین های خود نداشته باشد. دامداری در روستا به همان روش سنتی می باشد و اكثر مردم از روش های مدرن برای پرورش دام بی بهره هستند .

مشخصات واحد های مسكونی ( نوع مصالح،‌ فرم خانه ها،‌ میزان كمبود مسكن) :

خانه های روستا به صورت چند واحدی بنا شده است،‌ مصالح خانه از سنگ و تخته های چوبی است كه از درخت توت و گردو ساخته شده اند. پنجره های روستا از چوب چنار و گردو تهیه می شود و اكنون با رشد و توسعه یافتگی به جای آن ها مردم از پنجره های آهنی و آلومینیومی استفاده می كنند. خانه ها روی به قبله و جنوبی بنا شده اند . كمتر خانه ای را در روستا می یابی  كه داری حیاط و درخت باشد. فشردگی و تراكم خانه ها در كنار هم و یا به صورت پلكانی باعث شده است كه گاهی تعمیرات جزیی یك خانه خسارات زیادی را به همسایه وارد می كند و هر كدام از خانه ها پایه های دیگر بنا ها را بر روی خود حمل می كنند. مسكن در روستای شركان به سختی تهیه می شودو زمین مناسبی برای ساخت خانه وجود نداردو همین امر باعث مهاجرت روستا نشینان و ثابت ماندن جمعیت روستا و مسكن شده است.

شبكه عبور و مرور (شبكه ارتباطات خارج از روستا) روستا به وسیله جاده ای كه از روستای نروی- وزلی عبور می كند و وارد نوسود می شود با شهر ارتباط برقرار می كند. صعب العبور بودن این جاده مشكلات عدیده ای را برای روستا به بار آورده است . فاصله روستا تا شهرستان پاوه كه كمتر از شصت كیلومتر است،‌ در فاصله زمانی دو ساعت طی می شود. روستائیان مدت چند سال است منتظر همت مسئولین هستند تا جاده جدید،‌ از روستا به جاده نودشه متصل شود[1] . این امر باعث می شود فاصله زمانی از دو ساعت به نیم ساعت تقلیل یابد و محصولات در نزدیكترین زمان در معرض فروش قرار گیرد. اكنون وجود شبكه های تلویزیونی و ماهواره ای و ارتباطات تلفنی روستا را به یك شهر كوچك تبدیل كرده است.

سیستم آبیاری :

در روستای شركان یك سیستم آبیاری قدیمی وجود دارد كه آبیاری روستا را با تقویم زمانبندی مناسبی تقسیم می كند از قراین و شواهد بر می آید كه این نامه هایی كه بر روی تقسیمات آبیاری نهاده اند مربوط به قبل از اسلام می باشد؛ اسامی مانند:‌كیگارا،‌ مامویومسا،‌كافرالله،‌ سوراوا، میرا، همزه، یایشا، بابه، میرا تاله.

بعضی از پژوهشگران از جمله كاك محمد رشید امینی معتقدند كه این اسامی مربوط به دوران آشوری می باشد.

قبرستان روستا :‌

قبرستان شركان دو قسم است كه یك قسمت آن در سر پیر" لا پیری " و یك قسمت آن در «مرووهامسانی» است.

مردم روستا در این شش ماه اول سال در باغات خود كه دور از روستا می باشد زندگی می كردند و مشغول آبیاری و مرمت باغ ها و جمع آوری محصولات می باشند و این قبرستان بیشتر مربوط به این شش ماه می باشد و مرده های خود را را در قبرستان «‌مرو هامسانی» كه مشرف بر باغ ها بود دفن و در بقیه سال مرده ها را در قبرستان «سرپیر» دفن می شدند.

معرفی مناطق روستای شركان:

1-سولوكافرا:‌ به معنی آبشار بلند ،‌ ارتفاع این آبشار حدود سی متر می باشدكه پایین تر از باغات گرماوی، یعنی آخرین باغ روستا می باشد و مشرف بر رودخانه سیروان می باشد. در كنار سولو،‌آبشار وَزَن ،‌ آبشاری كه كمترین آب را دارا  باشد،‌ وجود دارد . " كمیگا " كه مخفف كمینگاه در كنار وَزَن وجود دارد.

2- هانه برالو:‌ منطقه ایست در غرب روستا و بین روستای نروی و شركان قرار دارد. دارای چشمه آبی گوارا و جنگلی انبوه و دیدنی است،‌در ارتفاع 400 متر از سطح دریا قرار دارد و مشرف بر باغات روستا می باشد.

3- ملو شه وی :‌ گردنه مشرف بر باغات گرماوی و روبروی روستای وراء و با ارتفاع 300 متر بالاتر از سطح دریا . منطقه ای دیدنی كه محل برگزاری مراسم شادی و نشاط مردم روستا،‌سیرانگاه جوانان و مكان تجمع احشام می باشد.

4- مالوس :‌منطقه ای كوهستانی با آب و هوای معتدل و چراگاهای وسیع و چشمه سارهای زیبا و دیدنی. این منطقه معروفترین هوارگه است كه مردم روستا،‌به ویژه دامداران از اوایل بهار به آنجا كوچ و شش ماه تمام اقامت می كنند. باغ زیبا در كنار چشمه،‌ دل هر رهگذری را به وجد می آورد.

5- اسپه گلر:‌ این منطقه با سنگ بزرگ و تاریخی آن رهگذران را مبهوت می كند. این سنگ كه گویی آماده سقوط است یر جای خود میخكوب شده است. پیران منطقه به یاد نمی آورند كه این سنگ از چه زمانی بر این حالت باقی مانده و در كنار قبرستان لاوپیری قرار گرفته است.

6- مه ر ته نووره :‌(‌غار تنور)‌منطقه ای مرتفع و دیدنی در شمال «اسپه گلر» كه محل رویش انواع گل های وحشی است. چراگاه دام روستاست و بیشتر علف دام های روستا از این منطقه به دست می آید. آثار قدیمی زیادی در آنجا وجود دارد كه نیاز به تحقیق و پژوهش كاوشگران دارد.

7- ملگاو بازی:‌ منطقه ای پائین تر از هانه برالو است،‌آثار قلعه های زیادی در آنجا وجود دارد. از نقل قول بزرگان چنین بر می آید كه محل دیده بانی سپاهیان و جنگاوران بوده و قلعه محافظ روستا بوده است. راه خروج روستا را كنترل می كرده و چون مشرف بر رودخانه سیروان و روبه روی روستای وراء و مله شه وی بوده،‌ هر گونه تعرضی به روستا را از دور زیر نظر داشته است.

8- دشت بیمی و چشمه هانه ته لوكا:‌ این منطقه در گذشته از جانب زمین داران زیر كشت گندم بوده و گندم آن زبانزد خاص و عام بود. اما متاسفانه چند سالی است كه بدون استفاده مانده است. زمین این منطقه قادر به رشد هر گونه درختی،‌ از جمله انواع مركبات هست و به علت نزدیكی به رودخانه از رطوبت خاصی برخوردار است. هم اكنون به پروژه سد اضافه شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

مناطق دیدنی دیگر- لاو آساوی و آبشار آن است که قبلاً آسیاب های روستا در این محل قرار داشته اند و مردم گندم و جو موجود خود را برای آرد کردن به این محل می آوردند . محلی خنک، زیبا و پر آب است. چشمه های متنوع و درختان انبوه برای هر بیننده ای جلب توجه می کند.

در کنار آسیاب فریدون بگ سنگ چینی وجود دارد که بسیار قدیمی می باشد. این سنگ چین از قدیمالایام به یادگار مانده است و از جمله دیوارهای قدیمی روستا می باشد . آبشار واقع در طرف غرب این سنگ چین بسیار زیبا و جالب است . ارتفاع این آبشار حدود 25 متر می باشد که آب باغات شرکان اغلب از این آبشار می گذرد.

9- مله گاو تولی

مله گاو تولی محلی است که مشرف بر باغات گرماوی می باشد . مله گاو تولی از جمله تفرجگاه های روستا می باشد که ابتدا شروع بهار را به مردم خبر می دهد . قله ی بلند و سر سبز آن برای گردشگران جلب توجه می کند و مردم در فصل بهار در این محل گرد هم می آیند و به رقص و پایکوبی مشغول می شوند.

10- مه رو آسیه

مه رو آسیه از جمله غارهای قدیمی روستا می باشد که قدمت آن به چندین هزار سال می رسد. محلی سخت و غیر قابل عبور می باشد که در چند متری مله گاو تولی واقع شده است. پایین تر از مه رو آسیه دره ی عمیق است که آبهای زمستانی روستا از آن عبور می کند و به رودخانه سیروان می رسد.

11- کاژه مه ره :

کاژه مه ره از جمله غارهای قدیمی روستا  می باشد که قدمت آن به چندین هزار سال می رسد .این غار مشرف بر رودخانه سیروان می باشد و عبور ومرور به آن با سختی بسیاری صورت می گیرد. غار بزرگی است که ده ها نفر در آن جای می گیرند.

12- واجاڵ:

از دیگر نقاط دیدنی روستا شرکان واجال می باشد این محل در قدیم محل تجمع  احشام برای نمک دهی اوایل شهریور بود. آنهائیکه دارای دام های کوچک بودند احشام خود را در این محل جمع آوری می کردند و برای آن ها نمک می ریختند . منطقه ای مشرف بر رودخانه ی سیروان می باشد. گردنه ای هموار و دارای چشم اندازی زیبا می باشد. در روی این قله روستای ورا به راحتی دیده می شود. گردنه های هانه برالو و مله گاو بازی و برالوچه و به بو به خوبی قابل رؤیت می باشد . همانطوریکه ذکر شد هر سال در اوایل شهریور دختران و پسران جوان برای نمک دهی به حیوانات(خاصة ) بز وگوسفند به این محل می آمدند ودیداری عمومی و دوستانه صورت می گرفت و مردم به دیدار هم شاد می شدند و ساعت ها در کنار هم با شادی و نشاط می گذراندند.

میزان پایبندی مردم :

مردم شركان متدین و معتقد به آداب و رسوم اسلامی می باشند. كمتر كسی را در روستا می توان یافت كه اهل نماز، روزه و آداب دینی نباشد. جوانان روستا همزمان با ورود به دبستان در مسجد نزد ماموستا قرآن را فرا می گیرند و این آموزش موجب رشد تحصیلی و تقویت حافظه آنها در مدرسه می شود. مردم روستا با همدیگر روابط صمیمی و دوستانه ای دارند . اكثر اهالی روستا خویشاوند همدیگر هستند و اگر كسی خارج از دایره خویشاوندی باشد هیچگاه احساس غربت و بیگانگی نمی كند. آن ها در شادی و غم همدیگر شریك هستند. در فصل بهار در علف چینی و جمع آوری آن و در فصل تابستان در چیدن محصولات كشاورزی (توت،‌ انجیر، انار، گردو، گرفتن رب انار)  همدیگر را یاری می دهند. در شب های پائیز برای گرفتن رب انار زن های روستا كه در یك محله و یا باغ های آنان در یك نقطه واقع شده است دور همدیگر جمع می شوند و انارهای ترك خورده كه معمولاَ‌ به صورت ضایعات، قابل فروش در بازار میوه و تره بار نمی باشنددر داخل "قمه" می ریزند. ( قمه تنه درخت توت یا گردو است كه به دو نیم و به صورت طولی از هم جدا شده است و هركدام از آن دو تكه را بر روی سنگی می گذارند.) این انارها كه قبلاً دانه هایشان از پوست جدا شده اند در گونی هایی ریخته می شوند و در آن را محكم می بندند و با پاهای برهنه بر روی آن فشار می آورند و در زیر ضربات مداوم پا،‌ آب دانه را از انار جدا می كنند. در چنین مواقعی مردان قوی هیكل به خاطر وزن سنگینشان بهتر نقش خود را ایفا می كنند. مردم این كار را معمولاً در اواخر مهر ماه و اوایل آبان انجام می دهند. مردم روستا كه اكثراً‌ خانه باغ دارند در همه فصل برداشت محصول به صورت شبانه روزی در آنجا بیتوته می كنند و از اوایل بهار تا اواخر پاییز را صرف آبیاری و جمع آوری محصولات خود می كنند. چیدن محصولات روستا كم كم از خرداد ماه شروع می شود ابتدا زرد آلو،‌ آلوچه،‌ شفت آلو و سپس انجیر،‌ انگور، گردو و انار برداشت می شوند. درست به مانند اینكه یك تقویم زمانبندی شده اجرا می شود. در قدیم الایام توت بزرگترین و مهمترین قوت مردم اورامانات به حساب می آمد. آن ها توت را بعد از خشك كردن در " كنوله ها " نگهداری می كردند و در هنگام زمستان توت ها را به صورت آرد در می آورند و با گردو به صورت " لپاره " درست می كردند. در كمتر خانه ای آرد گندم و جو یافت می شد و مردم این كمبود را با آرد توت و گردو جبران می كردند.

انجیر را هم در فصل تابستان، پس از خشك كردن بر روی بام های منازل و یا خانه باغ ها، برای فصل زمستان نگهداری می كنند. بعضی انجیرها  را به صورت"  لپرت " دایره ای شكل درست می كردند.(‌لپرت كلوچه ای دایره ای است كه بر روی سنگ هایی به شعاع بیست سانتی متر و با انجیر درست می شود. )‌ در زمستان لپرت را با تیشه قطعه قطعه كرده اند و در پذیرایی از آن استفاده می كنند. هم چنین انگور را در فصل تابستان به صورت كشمش در می آورند و برای زمستان ذخیره می کنند. برای خشك كردن انگور، ابتدا یك دیك كه تا نیمه پر آب بود بر روی آتش می گذاشتند تا به جوش آید و دو كاسه خاكستر و مقداری روغن هم به آن اضافه می كردند. (‌به این محلول " بولاو " می گویند.) سپس انگورها را به صورت خوشه خوشه در محلول می انداختند و بیرون می آوردند و بر روی سفره ای پهن می كردند تا خشك شوند. این كار باعث شده تا انگور خشك شده براق و نرم بماند.

از جمله مراسم شاد و دیدنی روستاهای هورامان لهون و از جمله شركان مراسم "گزی و ته ته له دای" هنگام رسیدن فصل توت می باشد كه مردم در باغ ها جمع می شوند و دسته جمعی زیر درختان را تمیز می كنند تا توت ها بهتر و پاكیزه تر جمع آوری شوند. بعد از آن جوانان تا غروب آفتاب شروع به      " هه ور په رای" و شادی می كنند.

از جمله مراسم مذهبی روستا نماز جمعه و عیدین رمضان و قربان می باشد كه از قداست ویژه ای برخوردار است.این مراسم با آداب ویژه خود به جا آورده می شوند. در این روزها حتی المقدور غذاهای لذیذ را تدارك می بینند كه از آن جمله پلو،‌آبگوشت، یاپراخ و ... می باشد.

خشكسالی در روستا:‌

در فصل بهار كه مردم به بارش باران چشم دوخته اند گاهی تا مدت ها باران نمی بارد. در چنین روزهایی مردم نماز استقاء به جا می آورند. یكی دیگر از كارهای مردم روستا این است كه یك نفر عروسكی را روی دست های خود می گذارد و مردم پشت سر او قرار می گیرند و با گفتن:"‌ ویوه له بادو سه رو پیرا خوایا وارنی پی فه قیرا " و روستا را دور می زنند. مردم روستا در موارد زیر كارها را دسته جمعی انجام می دهند:‌

جمع آوری علف(‌علف چینی)، جمع آوری محصولات كشاورزی،‌ خرمن كوبی،‌عروسی و نشاط، دفن میت و عزا، تیر ریزی خانه و جمع آوری تیرها از باغ های روستا، تمیز كردن زیر درختان توت و گرفتن رب انار از جمله كارهایی است كه نیاز به تشریك مساعی مردم روستا دارد.

در شب های پاییزی و زمستانی كه تلویزیون و رادیو كمتر وجود داشت، مردم روستا دور همدیگر جمع می شدند و میرزاها با خواندن كتاب های رستم و سهراب، شیرین و فرهاد، لیلی و مجنون، و دیوان های مولوی، مولانا خالد نقشبندی، صیدی، بیسارانی و ... فضایی معنوی برای مردم و خانواده ها ایجاد می كردند. عیادت از بیمار،‌ از سنت های قدیمی و اسلامی در بین مردم بوده و هست. برای بیمارانی كه مرگشان نزدیك است خواندن سوره یاسین و دعای خیر زاهدان و پیران طریقت از جمله سنت های حسنه بوده و هست.

سخن پیران و دانایان قوم از جمله امام جمعه، كدخدا، رئیس شورای روستا همیشه راه گشا و حلال مشكلات بوده است. فرد خاطی قبل از اینكه به دادگاه یا نیروی انتظامی معرفی شود، سعی بر این است كه در روستا تنبیه شود و به اصطلاح سر عقل آورده شود.

مراسم خواستگاری و عروسی هم بسیار ساده و كم هزینه است. ابتدا بحث در خانواده مطرح می شود. دختری را انتخاب و یك نفر مرد یا زن میانسال و مورد قبولی را برای مطرح كردن موضوع به خانه دختر می فرستند تا راه برای مراحل بعدی مهیا شود. معمولاً به این مرد یا زن " رامال" می گویند. بعد از مدتی چند نفر رسماً‌ به خواستگاری دختر می روند. مرحله سوم عقد كنان است. تمام این مراحل بستگی به موافقت و رضایت دختر و پسر و تمایل آن ها به همدیگر دارد. البته گاهی علاقه چند نفر به همدیگر و یا چند خانواده به همدیگر و یا اطاعت از سخن بزرگان طایفه باعث می شود كه چندان به نظر دختر و پسر توجهی نكنند و مراسم ازدواج را با زور و تحمیل انجام دهند. معمولاً در این شرایط پسر و دختر تسلیم می شوند.

شخصیت ها و مشاهیر روستا:

از جمله این افراد می توان به"شیخ قسیم" پیر مقصود"،‌ "سید عبدالكریم" اشاره كرد. سید عبدالكریم جد سید عبدالکریم پیشوا و راهنمای مردم و امام آنها بوده و نوه این مرد بزرگ به همین اسم نامگذاری شده است. ماموستا سید عبدالكریم نوه سید عبد الکریم تحصیلات ابتدایی و حوزه وی خود را در حلبچه – خرمال كردستان عراق نزد علمای بزرگ به پایان رسانده و هنگامی كه فارغ التحصیل شد برای خدمت به مردم روستای شركان به موطن اصلی خود بازگشت و به امامت و راهنمایی مردم پرداختند. او در كردستان عراق جزء اعضای رسمی اخوان المسلمین بود و مجله تربیت كه ارگان رسمی این حزب بوده است را دریافت می كرد. در  زمان بازگشت به ایران به خاطر تفكرات جدیدی كه در عراق با آنها آشنا شده بود همواره مورد آزار و اذیت حكام ستم شاهی و ایادی رژیم قرار می گرفت. بارها مورد محاكمه، تهدید و ضرب و شتم قرار گرفت. ایشان عالمی دانشمند،‌ مورخی آگاه و تحلیل گری نو اندیش بود. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی از اولین گروه روحانیون بود كه به ملاقات با رهبر انقلاب امام خمینی (ره) و پیام مردم اورامانات را به محضر ایشان رساندند. بعد از پیروزی انقلاب در مدرسه علوم دینی امام محمد غزالی(رح)‌ مشغول تدریس تاریخ و فقه شدند و چندین نفر از دانش پژوهان در محضر ایشان فارغ التحصیل شدند. در سال 1362 در اثر بیماری دار فانی را وداع كردند. ( روحش شاد)‌

شیخ قسیم از جمله بزرگان روستای شركان می باشد. وی شخصیتی وارسته،‌ نویسنده و مدرسی توانا بود. آثاری كه از ایشان به یادگار مانده است دال بر تبحر ایشان در فقه و ادبیات دارد. آثار و دست خط ایشان هم اكنون موجود و از ذخیره های علمی و گنجینه های ماندگار روستا می باشد.

مرقد شیخ قسیم در باغ شولگاه واقع در روستای شرکان می باشد .

یکی دیگر از شخصیت های روستا پیر مقصودمی باشد که شخصیتی آگاه، عالم و صاحب ورع و تقوی بودند. نقل شده است که هر جمعه برای ادای نماز به روستای حجیج می رفته و در آنجا به امامت کوسه ی حجیج  سید عبیدالله نماز جمعه را اقامه می کردند. روزی دیر به نماز جمعه رسیدند. سید عبیدالله از او سئوال کردند که چرا دیر رسیده ای ایشان گفتند نمی دانم چشمانم مسیر راه را خوب نمی دید و من به سختی به اینجا رسیدم، سید عبیدالله علت را جویا شدند پیر مقصود گفت: من چیزی نمی دانم جز اینکه احشام من دیروز به باغ یکی از همسایه ها رفته بود و من از شیر آنها خورده ام . اگر بتوان به این گفته ها اعتماد کرد دلیلی بر پرهیزگاری این شخصیت بزرگ است. پیر مقصود هم اکنون در قبرستان لاو پیری مدفون و محل توجه مردم روستا می باشد.

خلیفه ابوبكر از دیگر شخصیت های روستا می باشد که مدت یك قرن به خدمت دین و دیانت در روستا مشغول بودو عمر خود را صرف آموزش دین و فقه و آداب اسلامی نمود. از جمله صفات برجسته ای كه از آن مرحوم به یادگار مانده است  زهد و تقوا و قناعت و تلاش شبانه روزی در كسب روزی خود و خانواده اش بود. ایشان تنها پسرش را در سنین جوانی از دست داد. از این پسر كه سید علی نام داشت فرزندانی وارسته و تحصیل كرده به یادگار مانده است.( روحش شاد)

بعد از انقلاب اسلامی روستای شرکان به موقعیت های خوبی دست یافته است. از جمله احداث جاده، برق، آب لوله کشی، تلفن، تاسیس مدرسه راهنمایی، احداث پل ارتباطی بین دو قسمت روستا، احداث جاده ی جدید از مسیر جاده ی نودشه تا مرکز روستا، مرمت باغ های قدیمی و رونق باغداری، ارتقای سطح علمی جوانان روستا به حدی که بیش از 200 نفر از جوانان روستا به دانشگاه ها  مدارج عالی دست یافته اند( دیپلم، لیسانس، کارشناسی ارشد، دکتری) و از این تعداد بعضی ها تا سطح استاد دانشگاه، مسئولیت در ادارات کل، مدیران ش�%8


نویسنده: حسن قادری

منبع : http://sharkan.blogfa.com/post-31.aspx


مطالب پیشین

» متن پیام نوروزی رییس جمهوری در آغاز سال ۱۳۹۴
» متن پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴
» کاشت بیش از 1600 اصله نهال در بخش نوسود به مناسبت روز درختکاری
» آقای منصور وهابی به سمت رئیس آموزش و پرورش منطقه نوسود منصوب شد
» مراسم با شکوه راهپیمایی 22 بهمن در شهرهای نوسود و نودشه
» مشروحی از سخنان دکترمنوچهری در جمع نمازگزاران شهرنودشه
» امام جمعه شهر نودشه مطالبات مردم این شهر را از نماینده اورامانات بیان کرد
» مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری کرمانشاه:مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید ایجاد آرامش در جامعه است
» فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
» معاون استاندار کرمانشاه:اعتیاد زاییده توسعه نیافتگی و بد توسعه یافتگی جوامع است
» معاون استاندار کرمانشاه: سیاست دولت بر توسعه مشارکتهای مردمی در همه سطوح است
» ارتحال عالم ربانی ، حضرت آیت الله مهدوی کنی تسلیت باد
» 25 مهرماه سالروز سفر تاریخی و به یاد ماندنی رهبر معظم انقلاب (مد) به شهرستان پاوه مبارکباد
» اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش نوسود برگزار شد
» مصطفایی:در ساخت وسازها رعایت ضوابط و اصول فنی مورد توجه قرار گیرد.
» بازدید نمایشگاه كانون پرورشی فکری کودکان شهر نوسود به مناسبت هفته ملی کودک
» دیدار با فرماندهان و نیروهای مرزبانی و کلانتریهای نوسود ونودشه و تبریک هفته نیروی انتظامی
» هفته نیروی انتظامی گرامی باد
» عید سعید قربان مبارک باد
» نواخته شدن زنگ آغاز سرشماری عمومی کشاورزی منطقه نوسود به صورت نمادین در دبستان امام محمد غزالی شهر نوسود

» لیست کامل مطالب ارسالی


معرفی سایت


بسمه تعالی

وب سایت بخشداری نوسود ورود
همه شما بزرگواران را به دنیای
مجازی گرامی میدارد.



جستجو

 

     

پیوند ها

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
ریاست جمهوری
پایگاه اطلاع رسانی دولت
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
پورتال وزارت کشور
پورتال استانداری کرمانشاه
زیرو پورتال فرمانداری شهرستان پاوه
پایگاه اینترنتی امام جمعه پاوه
شورای اسلامی شهر نودشه
استان پنجم
خبرگزاری مهر
خبرگزاری فارس
خبرگزاری کار ایران (ایلنا)
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
واحد مرکزی خبر
جهان نیوز
خبر آنلاین
تابناک
خبرساز
پایگاه اطلاع رسانی شهرداری نودشه
دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی دکتر منوچهری

صفحه اصلی |  تماس با ما |  اضافه به علاقه مندی ها | ذخیره صفحه | طراح قالب


Copyright © 2012 by bakhshdari-nawsud.ir
Designed By : hawli.mihanblog.com